onsdag den 16. juli 2014

Introduktion til bloggen

Velkommen til bloggen!

Første indlæg er vel altid lidt svært. Det sætter ligesom temaet, fanger interessen og sætter tonen for hvad der kommer til at ske fremadrettet.

Derfor, lidt omkring mig selv til at fange din interesse:
Jeg er uddannet fysioterapeut (og i gang med mit speciale på kandidatuddannelsen i fysioterapi omkring styrketræning og slidgigt), styrketrænings-nørd ( med foreløbigt +11 års erfaring), personlig træner, Batman-fanatiker, whisky-elsker, rock musik-entusiast og er jævnligt sarkastisk.

Formålet med bloggen er, at den skal fungere som et uformelt talerør omkring de emner, som interesserer mig, hvilket jo, ganske åbenlyst jævnfør bloggens titel, primært kommer til at blive relateret til styrketræning, fysioterapi, sundhed og lignende emner (samt at det giver mig muligheden for at tømme mit hoved for tanker samt opfylde mit behov for at vrøvle på internettet).

Det vil foregår som en kombination af personlige erfaringer, gennemgang af videnskabelige studier, kommentarer til artikler og lignende.

Men hvorfor skal du overhovedet spilde tiden med at lytte til mig?

Min træningsmæssige kærlighed er dedikeret til den tunge vægttræning. Min baggrund indenfor styrketræning stammer fra styrkeløft, hvilket optog mig de første år af min træningskarriere, men i takt med at min krop begyndte at eksplodere, begyndte jeg at indse, at det ikke var super godt for min sundhed på lang sigt. Så langt, så godt. Dén oplevelse var med til at skifte mit fokus til hvordan man træner klogt frem for bare at smadre tunge vægte i træningslokalet (Selvom det bestemt har sin charme). Jeg siger ikke, at jeg altid træner klogt, men når jeg er dum, er jeg som regel klar over det ( I hvert fald nogle gange).

Det er min oplevelse, at fitnessbølgen har skabt en enorm interesse for styrketræning. Da det er min store kærlighed kan jeg selvfølgelig kun være glad for dette, men kulturen har stadig nogle problemer (Det er f eks en af de eneste former for fysisk aktivitet, hvor det er socialt accepteret at modtage én times instruktion og derefter blive overladt til sig selv. Hvordan kan det undgå at gå galt?).

Når der hver dag bliver brugt så mange timer i træningscentre rundt om i landet, så er det uundgåeligt, at der dukker problemer op. Alle har en holdning til alting, sundhedskoncepter bliver smidt omkring som korn i en hønsegård og diverse internet-guruer sidder klar ved tasterne for at hjælpe netop dig, med dit behov (dog uden rent faktisk at møde dig eller kende dig - men det er en detalje).

Det kan være tæt på umuligt at vurdere, hvad der er god viden og hvad der er dårlig viden. Hvad hjælper dig til at blive større, stærkere, sundere og hvad vil i bedste fald bare spilde din tid og tømme din pengepung?

Jeg ved, at det kan gøres bedre.

Fik jeg fanget din opmærksomhed? Så håber jeg, at du vil læse med fremover.

3 kommentarer:

  1. Hej Stefan

    Er det korrekt forstået, at du er den nye Christian Bitz?

    Afventer dit svar i spænding.

    Mvh
    Noob

    SvarSlet
  2. Spændt på at følge med her

    Stefan har spist Bitz som post workout snack

    SvarSlet
    Svar
    1. Hey Peter. Det er jeg glad for at høre. Jeg håber, at jeg vil kunne leve op til forventningerne :)

      Slet